|||  عنوان نشریه: شنوایی شناسی | ناشر: دانشگاه علوم پزشکی تهران | |||  Website: http://aud.tums.ac.ir | Email: aud@tums.ac.ir
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
:: دوره 21، شماره 2 - ( 4-1391 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 1-18 برگشت به فهرست نسخه ها
گفتار نشانه‌ای: دسترسی کامل به زبان گفتاری برای افراد کم‌شنوا
گیتا موللی 1، مهدی عبداله‌زاده‌رافی2
1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده:   (7061 مشاهده)
زمینه و هدف: مدت‏ها مربیان به‏دنبال روشی بودند که بتواند گفتار را برای افراد کم‏شنوا قابل رؤیت کند. در دهه‏های اخیر روش‏های چندی ابداع شد که مهم‏ترین آن گفتار نشانه‏ای است که حدود 50 سال پیش توسط کورنت در سال 1967 ابداع شد. هدف مقالۀ حاضر، بررسی نتایج پژوهش‏های انجام شده پیرامون گفتار نشانه‏ای و اثربخشی آن بر مهارت‏های زبانی کودکان کم‏شنوا بود.
روش بررسی: در این مقاله، پژوهش‏هایی که به بررسی گفتار نشانه‏ای و تأثیر آن بر جنبه‏های مختلف گفتار و خواندن و نوشتن کودکان کم‏شنوا پرداخته بودند، مرور شدند. این مطالعات با کلید واژه cued speech از بانک‏های اطلاعاتی Proquest،  Medlineو Scopus و نیز پایان‏نامه‏ها و کتاب‏های معتبر از سال 1972 تا 2011 استخراج شده‏اند.
نتیجه‏گیری: گفتار نشانه‏ای از جمله روش‏های شفاهی است که همه صداها را قابل دیدن و قابل دسترس می‏کند. این روش ادراک گفتار را بسیار ساده می‏سازد؛ همچنین مهارت‏های لب‏خوانی و توانایی استفاده از باقی‏مانده شنوایی را در کودکان کم‏شنوا بهبود می‏بخشد. گفتار نشانه‏ای توانایی برقراری ارتباط و درک و تمایز گفتار را از سنین کودکی افزایش می‏دهد و گفتار و توانایی بهره‏گیری از کاشت حلزون را بهبود می‏بخشد. هدف اصلی از ابداع گفتار نشانه‏ای ارتقاء سطح خواندن و نوشتن کودکان کم‏شنوا بوده است که در این حیطه به نظر کاملاً موفق می‏رسد.

واژه‌های کلیدی: گفتار نشانه‌ای، لب‌خوانی، گفتارخوانی، کم‌شنوا، زبان گفتاری
متن کامل [PDF 316 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2030 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری |
دریافت: ۱۳۹۰/۱۰/۵ | پذیرش: ۱۳۹۱/۲/۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print



دوره 21، شماره 2 - ( 4-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
شنوایی شناسی - دانشگاه علوم پزشکی تهران Bimonthly Audiology - Tehran University of Medical Sciences
Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.

Persian site map - English site map - Created in 0.28 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3750