:: دوره 17، شماره 2 - ( 12-1387 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 53-60 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و ساخت آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن در پایه‏های اول تا پنجم دانش‏آموزان مقطع ابتدایی در شهر اصفهان
بیژن شفیعی1، سمیرا توکل2، لیلا علی نیا2، محمد رضا مراثی3، لیلا صداقتی2، رقیه فروغی2
1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
2- کارشناس گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
3- گروه پزشکی اجتماعی. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
چکیده:   (7877 مشاهده)
زمینه و هدف: خواندن یکی از اساسی‏ترین مهارت‏های مورد نیاز در عصر حاضر است. بدیهی است که بروز اختلال در آن می‏تواند مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد نماید و ارزیابی و تشخیص زودهنگام آن نقش بزرگی در درمان آن بازی می‏کند. این مطالعه با هدف طراحی و ساخت آزمون غربالگری سیاهه خواندن به منظور تشخیص سریع اختلال در خواندن در دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد.
روش بررسی: بدنه اصلی آزمون در هر پایه مرکب از یک متن صدکلمه‏ای و چهار سؤال درک مطلب است که توسط کارشناس ارشد و کارشناسان آسیب‏شناسی گفتار و زبان بدقت کنترل شده است. این آزمون بر روی 200 دانش آموز دختر و پسر در تمام پایه‏های اول تا پنجم مقطع ابتدایی و مجموعاً 1000 دانش آموز که بصورت تصادفی از کلیه نواحی پنجگانه شهر اصفهان انتخاب شده بودند، معیار شد. به‏علاوه آزمون روی دو گروه نارساخوان و عادی اجرا گردید.
یافته‏ها: همبستگی نمرات دقت و سرعت خواندن با نمره کل آزمون بالا بود. اعتبار آزمون با معیار آلفای کرونباخ 77/0 بود. تفاوت میانگین نمره دو گروه مبتلا و غیرمبتلا به اختلال خواندن معنی‏دار بود(p=0/01).
نتیجه‏گیری: با توجه به نتایج فوق، این آزمون می‏تواند به‏عنوان یکی از ابزارهای مفید در تشخیص غربالی و سریع نارساخوانی دانش‏آموزان پایه‏های اول تا پنجم کاربرد داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: خواندن، نارساخوانی، اعتبار، روایی، دانش‏آموز
متن کامل [PDF 117 kb]   (7651 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۸۷/۶/۲۵ | پذیرش: ۱۳۸۷/۱۲/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۰


XML   English Abstract   Print



دوره 17، شماره 2 - ( 12-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها