:: دوره 12، شماره 1 و 2 - ( 2-1382 ) ::
جلد 12 شماره 1 و 2 صفحات 19-26 برگشت به فهرست نسخه ها
توانایی تشخیص قافیه و هجای کلمات در کودکان آسیب دیده شنوایی شدید و یا عمیق
مرجان شهریاری1، یحیی مدرسی، علی قربانی، محمدرضا کیهانی
چکیده:   (6373 مشاهده)
هدف: برای بررسی مهارت آگاهی واج شناختی کودکان آسیب دیده شنوایی در مقایسه با کودکان عادی پژوهشی صورت گرفت که در این مقاله به بررسی مهارت تشخیص قافیه و تقطیع کلمه به هجا در این کودکان پرداخته شده است.
مواد و روش ها: کودکان مورد مطالعه 320 نفر بودند که نیمی دارای شنوایی سالم و نیم دیگر مبتلا به افت شنوایی مادرزادی بودند که در گوش بهتر بالاتر از 70 دسی بل افت شنوایی داشتند و از هر پایه تحصیلی اول تا چهارم، 20 دختر و 20 پسر، انتخاب شدند. کودکان آزمون تصویری مربوط به تشخیص قافیه و تعیین هجاهای کلمه را اجرا کردند.
یافته ها: 1) امتیاز آزمودنی های آسیب دیده شنوایی در آزمون تشخیص قافیه و تعیین هجاهای کلمات در مقایسه با کودکان عادی پایین تر است. 2) کودکان آسیب دیده شنوایی، در اجرای آزمون مربوط به قافیه، در مقایسه با فعالیت تقطیع کلمه به هجا، مهارت بیشتری دارند، در حالی که آزمودنی های عادی در تقطیع کلمه به هجا در مقایسه با شناخت قافیه مهارت بیشتری دارند.
بحث: شنوایی از عوامل مهم در آگاهی واج شناختی افراد است و آموزش رسمی در مدارس خاص ناشنوایان، نقص شنوایی کودکان مبتلا به افت شنوایی را برای رشد مهارت های واج شناختی جبران نمی کند.

واژه‌های کلیدی: آگاهی آوا شناختی، کاهش شنوایی، بازشناسی هجا و ریتم
متن کامل [PDF 719 kb]   (1545 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۹


XML   English Abstract   Print



دوره 12، شماره 1 و 2 - ( 2-1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها