:: دوره 21، شماره 4 - ( 9-1391 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 76-83 برگشت به فهرست نسخه ها
نقص پردازش زمانی شنوایی در کودکان مبتلا به نارساخوانی‏ـ‏نارسانویسی
سیما تاجیک1، منصوره عادل قهرمان1، علی‏اکبر طاهایی1، فهیمه حاجی ابوالحسن1، لیلا جلیلوند کریمی2، شهره جلایی3
1- گروه شنوایی‏‏شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
2- گروه شنوایی‏شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- گروه آمار زیستی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده:   (8499 مشاهده)
زمینه و هدف: پردازش زمانی شنوایی جنبۀ مهمی از عملکرد شنوایی است و نقص در آن می‏تواند مانع کسب گفتار، زبان و خواندن شود. وضوح زمانی از زیرمجموعه‏های پردازش زمانی است و با آزمون‏های تشخیص فاصله قابل ارزیابی است. از آنجا که اختلالات واج‏شناختی کودکان نارساخوان‏ـ‏نارسانویس به نقایص پردازش زمانی شنوایی هم مربوط است، این مطالعه با هدف بررسی نتایج آزمون فاصله در نویز در آنها انجام شده است.
روش بررسی: آزمون فاصله در نویز روی 28 کودک هنجار و 24 کودک نارساخوان‏ـ‏نارسانویس 12-11 ساله انجام شد. سپس میانگین آستانۀ تقریبی و درصد پاسخ‏های درست در دو گروه مقایسه شد.
یافته‏ها: میانگین آستانۀ تقریبی و درصد پاسخ‏های درست گوش راست و چپ در دو گروه تفاوتی نداشت. میانگین آستانۀ تقریبی کودکان نارساخوان‏ـ‏نارسانویس با 97/6 و انحراف معیار 09/1 میلی‏ثانیه بیشتر از گروه هنجار با 05/5 و انحراف معیار 92/0 میلی‏ثانیه و میانگین پاسخ‏های درست آنها با 05/58 و انحراف معیار 98/4 درصد کمتر از گروه هنجار با 97/69 و انحراف معیار 16/7 درصد به‏دست آمد(p<0/001).
نتیجه‏گیری: وضوح زمانی ناهنجاری در کودکان نارساخوان‏ـ‏نارسانویس براساس آزمون فاصله در نویز دیده شد. از آنجا که نواحی ساقۀ مغز و قشر شنوایی، بخشی از پردازش زمانی شنوایی را عهده‏دار هستند، احتمالاً تفاوت‏های ساختاری و عملکردی افراد هنجار و نارساخوان‏ـ‏نارسانویس در این نواحی سبب رمزگذاری ناهنجار اطلاعات زمانی شنوایی و در نتیجه نقایص پردازش زمانی شنوایی می‏شود.

واژه‌های کلیدی: پردازش زمانی شنوایی، آزمون فاصله در نویز، نارساخوانی، نارسانویسی، اختلال یادگیری
متن کامل [PDF 128 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2595 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۱/۵/۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۳


XML   English Abstract   Print



دوره 21، شماره 4 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها