:: دوره 23، شماره 5 - ( 9-1393 ) ::
جلد 23 شماره 5 صفحات 1-13 برگشت به فهرست نسخه ها
حافظه کاری واجی و ارتباط آن با زبان در کودکان کاشت حلزون شده
فاطمه حارث‏آبادی1، طاهره‏سیما شیرازی1
1- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده:   (7582 مشاهده)

زمینه و هدف: مطالعات بسیاری نشانگر ارتباط تنگاتنگ حافظۀ کاری و زبان در جمعیت کودکان عادی و جمعیت‏های دچار اختلالات رشد زبان از جمله کودکان کاشت حلزون شده است. مروری بر این مطالعات از آن رو ضروری است که نه تنها روشنگر چگونگی چنین ارتباطی است، بلکه می‏تواند دیدگاه جامع‏تری در زمینۀ آموزش و درمان این افراد فراهم آورد. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی‌های حافظۀ کاری واجی و ارتباط آن با زبان در کودکان کاشت حلزون شده انجام شد.

یافته‏های اخیر: در این مقاله، پژوهش‌هایی که به بررسی ویژگی‌های حافظۀ کاری واجی و ارتباط آن با توانمندی‌های زبان کودکان کاشت حلزون شده پرداخته بودند، مرور شدند. پژوهش‌ها نشان داده است که علاوه بر متغیرهای جمعیت‏شناختی، حافظۀ کاری واجی عامل دیگری است که بر پیامدهای زبانی کودکان کاشت حلزون شده تأثیر می‏گذارد. کودکان کاشت حلزون شده در مقایسه با کودکان طبیعی، فراخنای حافظۀ کوتاه‏تری دارند.

نتیجه‏گیری: تصور می‏شود که ضعف در درون‏داد حسی شنیداری اولیه و تحریکات زبانی که منجر به مشکلاتی در پردازش و مرور ذهنی اطلاعات شنیداری در حافظۀ کاری واجی می‏شود، عامل اصلی فراخنای حافظۀ کوتاه در این کودکان باشد. از طرفی مشکلات حافظۀ کاری واجی می‏تواند تأثیرات نامطلوبی بر توانمندی‌های زبانی کودکان کاشت حلزون شده داشته باشد. بنابراین به‏منظور ارائه روش‏های درمانی جامع و مناسب به کودکان مبتلا به افت شنوایی، باید به وجود چنین ارتباط دوسویه ‎ ای بین زبان و حافظه توجه کرد.

واژه‌های کلیدی: حافظۀ کاری، کاشت حلزون، کودکان، زبان، آسیب شنوایی، حافظۀ کوتاه‏مدت
متن کامل [PDF 201 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2350 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری |
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۱


XML   English Abstract   Print



دوره 23، شماره 5 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها