:: دوره 22، شماره 4 - ( 10-1392 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 60-68 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقدماتی تأثیر آموزش درک شنیداری بر توانایی خواندن دانش‏آموزان دختر 9-8 سالۀ نارساخوان
نفیسه وطن‌دوست1، احمد یارمحمدیان1، احمد عابدی1، نجمه قاضی‌عسگر1، منصوره مقتدایی1
1- گروه روان‏شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (12437 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال خواندن شایع‏ترین نوع اختلال یادگیری است. یکی از عوامل اصلی که در این اختلال نقش دارد نقص درک شنیداری است که باعث مشکلات زیادی در زمینۀ تحصیل آنها می‏شود. این پژوهش به‏منظور بررسی اثربخشی آموزش درک شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان سوم ابتدایی انجام گرفت.

روش بررسی: سی و هشت دانش‌آموز دختر پایۀ سوم ابتدایی از مدارس خمینی‏شهر به شیوۀ نمونه‏گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب، سپس آزمون خواندن و آزمون وکسلر روی هر دو گروه اجرا شد، ۲۰ نفر از آنها که شرایط نارساخوانی داشتند از طریق گمارش تصادفی ساده به دو گروه ۱۰ نفری مداخله و شاهد تقسیم شدند. دانش‌آموزان گروه مداخله طی ۱۰ جلسه تحت آموزش درک شنیداری قرار گرفتند. اما گروه شاهد هیچ‏گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. پس از پایان آموزش، از هر دو گروه مداخله و شاهد، آزمون خواندن گرفته شد. داده‌ها با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: آموزش درک شنیداری حدود ۸۱ درصد از توانایی خواندن گروه مداخله را که تحت آموزش درک شنیداری قرار گرفتند تحت تأثیر قرار داد(۰۰۰۱/۰>p)؛ به‏طوری که به‏جز خرده‏آزمون دو جزء کردن کلمات پیچیده، دیگر خرده‏آزمون‏ها معنی‏دار شد.

نتیجه‏گیری: یافته‏ها، فرضیۀ تأثیر آموزش درک شنیداری بر خواندن دانش‏آموزان را تأیید کرد. بنابراین، به نظر می‏رسد نارساخوانان نیازمند برنامۀ مداخله‌ای آموزش درک شنیداری برای رفع مشکلات خواندن هستند.

واژه‌های کلیدی: آموزش درک شنیداری، توانایی خواندن، دانش‌آموز، نارساخوان، دختر
متن کامل [PDF 159 kb]   |   متن کامل (HTML)   (1637 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۱/۲/۲ | پذیرش: ۱۳۹۱/۹/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۲۹


XML   English Abstract   Print



دوره 22، شماره 4 - ( 10-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها