:: دوره 21، شماره 3 - ( 7-1391 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 18-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین کارایی شیوه‏های توصیف تصویر و داستان‏گویی در نمونه‏گیری زبانی براساس شاخص میانگین طول گفته
محمد مجید اوریادی زنجانی1، بهروز محمودی بختیاری2، مریم وهاب3، سلیمه جعفری3
1- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران،ایران
2- گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران
3- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
چکیده:   (9116 مشاهده)
زمینه و هدف: به‏دلیل محدود بودن آزمون‏های استاندارد شده برای افراد فارسی‏زبان دچار اختلالات زبانی، جمع‏آوری نمونه زبانی خودانگیخته، بخش مهمی از پروتکل ارزیابی زبان را تشکیل می‏دهد. بر این اساس، انتخاب کارآمدترین روش نمونه‏گیری زبانی که در مدت زمان کوتاه، اطلاعات مناسبی را از توانش زبانی فرد ارائه کند، حایز اهمیت است. در این مطالعه، به مقایسۀ نمونه‏های زبانی فراخوانی شده توسط شیوه‏های توصیف تصویر و داستان‏گویی با هدف تعیین کارآیی این دو شیوه انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش، 30 دانش‏آموز دختر پایۀ اول ابتدایی به‏روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شدند. برای بررسی شیوۀ توصیف تصویر، از دو داستان مصور چهار تصویری استفاده شد، و نمونۀ زبانی از طریق داستان‏گویی، با تعریف یک داستان معروف کودکانه به‏دست آمد. دو شاخص مدت زمان جمع‏آوری نمونۀ زبانی و میانگین طول گفته مقایسه شد.
یافته‏ها: تفاوت معنی‏داری بین میانگین طول گفتۀ حاصل از دو روش بالا مشاهده نشد(p>0/05). اما زمان نمونه‏گیری از طریق توصیف تصویر کوتاه‏تر از زمان نمونه‏گیری از طریق داستان‏گویی بود(p<0/05).
نتیجه‏گیری: دو شیوۀ توصیف تصویر و داستان‏گویی توان یکسانی در فراخوانی نمونۀ زبانی دارند. از آنجایی که شیوه توصیف تصاویر در مدت زمان به مراتب کوتاه‏تری نمونۀ زبانی با پیچیدگی یکسان به‏دست می‏دهد، این روش می‏تواند به‏عنوان یک روش بهینه مورد استفاده بالینی قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: نمونه‏گیری زبانی، توصیف تصویر، داستان‏گویی، میانگین طول گفته، مدت زمان نمونه‏گیری
متن کامل [PDF 184 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2797 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1390/10/22 | پذیرش: 1391/4/17 | انتشار: 1392/7/23


XML   English Abstract   Print



دوره 21، شماره 3 - ( 7-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها