:: دوره 5، شماره 1 و 2 - ( 2-1377 ) ::
جلد 5 شماره 1 و 2 صفحات 33-35 برگشت به فهرست نسخه ها
تئوری جدید شنوایی
نعمت‌اله روح‌بخش
چکیده:   (7630 مشاهده)
توصیف دقیق ویژگی ها غیر زبانی (اطلاعات خانوادگی، تحصیلی، بهداشتی، ...) و مهارت های زبانی آسیب دیدگان شنوایی، دست اندرکاران آموزش و توان بخشی این افراد را در محدود یا برطرف کردن کاستی ها و ناتوانی های ایشان یاری می رساند. در تحقیق حاضر 75 دانش آموز کم شنوای دبستان های ناشنوایان تهران، با میانگین افت شنوایی 55 تا 70 دسی بل در گوش بهتر، مورد مطالعه قرار گرفتند. طیف سنی این افراد 8 تا 16 سال و میانگین سن ایشان 11.04 بود. 27 متغیر غیر زبانی از طریق تکمیل پرسشنامه و 32 متغیر دستور زبانی از راه گردآوری نمونه گفتار خودانگیخته آزمودنی ها، بررسی شد. میانگین طول گفته در این افراد 2.763 واژه برآورد شد. از مجموع گفته های آزمودنی ها، 29% از آنها گفته درست بود. همچنین تنها 16.3% از فعل های آنها صحیح صرف شده بود. از شایع ترین اشکالات سطح جمله و فعل، حذف نابجای عناصر دستوری، اشکال فعل از نظر زمان و عدم مطابقت فعل و فاعل بود. در این تحقیق بین برخی متغیرهای غیر زبانی مانند: پایه تحصیلی، سابقه تحصیل در مدرسه عادی و میزان کاربرد سمعک و تعداد گفته های درست آزمودنی ها رابطه معناداری بدست آمده است
واژه‌های کلیدی: گسیل‌های خودبخودی گوش، کوک ظریف فرکانسی، تئوری جدید شنوایی، سلول‌های مویی خارجی، اثر تقویت
متن کامل [PDF 393 kb]   (1692 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه شده |
پذیرش: 1392/7/6 | انتشار: 1396/9/28


XML   English Abstract   Print



دوره 5، شماره 1 و 2 - ( 2-1377 ) برگشت به فهرست نسخه ها