بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاسهای طبقهبندی عملکرد ادراک شنیداری و درجهبندی وضوح کلامی در کودکان ناشنوای پیشزبانی کاشت حلزون شده
|
سعید حسنزاده |
گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران |
|
چکیده: (12734 مشاهده) |
زمینه و هدف: درمانگران و محققان همواره نیازمند ابزارهای استاندارد برای ارزیابی ادراک شنیداری و تولید گفتار کودکان ناشنوا بهویژه آنهایی که کاشت حلزون شدهاند هستند. با توجه به استفادۀ روزافزون از دو مقیاس طبقهبندی عملکرد ادراک شنیداری و درجهبندی وضوح کلامی در کودکان ناشنوای پیشزبانی کاشت حلزون شنوایی شده در سطح دنیا، مطالعۀ حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی این دو مقیاس انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه ۹۲ کودک یک سال و سه ماهه تا پانزده سال و هفت ماهۀ ناشنوای کاشت حلزون شده شرکت کردند. بررسی پایایی مقیاسها با استفاده از روش آزمونـبازآزمون و پایایی بین مصححان انجام شد. بررسی روایی ملاکی و سازه هر دو مقیاس نیز مورد توجه قرار گرفت. یافتهها: پایایی بازآزمایی مقیاسهای ادراک شنیداری و وضوح کلامی بهترتیب، ۸۲/۰ و ۷۹/۰ بهدست آمد(p<۰/۰۱)، پایایی مصححان براساس میانگین ضریب توافق کاپای Cohen نیز بهترتیب ۷۳/۰ و ۷۰/۰ را نشان داد که در حد قابل قبولی است (p<۰/۰۱). روایی سازۀ این دو مقیاس بهترتیب ۶۴/۰ و ۶۹/۰ و روایی ملاکی نیز بهترتیب از ۵۸/۰ تا ۷۴/۰ و ۶۶/۰ تا ۶۹/۰ بهدست آمد(p<۰/۰۱). نتیجهگیری: هر دو مقیاس واجد ویژگی های روانسنجی لازم برای سنجش استاندارد ادراک شنیداری و تولید گفتار کودکان ناشنوای کاشت حلزون شنوایی شده هستند. |
|
واژههای کلیدی: ناشنوایی، کاشت حلزون، ادراک شنیداری، وضوح کلامی، روانسنجی |
|
متن کامل [PDF 173 kb]
|
متن کامل (HTML)
(2899 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/8/27 | پذیرش: 1393/10/23 | انتشار: 1393/11/11
|
|
|
|